Als team hebben jullie nagedacht over doelgroep en visie, en jullie krijgen steeds meer vormen en activiteiten in gedachten. Een belangrijk aspect om over na te denken in relatie tot doelgroep en visie is sfeer. Want de sfeer die er hangt, communiceert veel over wie jullie zijn, wie jullie verwelkomen en hoe de plek bedoeld is. Deze werkvorm helpt je om over je plannen na te denken vanuit het perspectief van sfeer.
Sfeer is de eerste indruk
Als je bij iemand thuis over de vloer komt, vorm je onmiddellijk een indruk van de mensen die er wonen en de sfeer die er heerst. Een ruimte ademt de persoonlijkheid van haar bewoners. De belangrijkste sfeermakers zijn natuurlijk de inwoners zelf, maar de fysieke inrichting van een ruimte weegt bewust en onbewust ook mee. Zo is het ook op een pioniersplek.
Welke sfeer willen jullie uitdragen op jullie pioniersplek? En welke sfeer past bij jullie doelgroep, en werkt uitnodigend en drempelverlagend voor hen om te komen? Als je een huiskamer voor de wijk wilt zijn, helpt het niet als de ontmoetingsruimte er uit ziet als een vergaderzaal. Een bijeenkomst met senioren vereist andere voorwaarden dan een avond met tieners. En wat helpt een multicultureel gezelschap om zich thuis te voelen?
Opdracht
Omschrijf (max. één A4 lang) hoe je de sfeer op jullie pioniersplek voorstelt. Het kan helpen om je in te beelden dat je een belangstellende bent die voor het eerst voet over de drempel zet. Je mag je op verschillende aspecten focussen. Wat voor sfeer ademt de fysieke ruimte? Hoe gaan mensen met elkaar en met jou om? Hoe wordt er gecommuniceerd? Op welke tastbare manieren ervaar je welkom te zijn?
Hieronder een voorbeeld:
“Ik kom aangelopen, en buiten hangt een banner die aangeeft dat ik bij pioniersplek Zus & zo ben aangekomen. Als ik binnenkom, word ik vriendelijk begroet door een man die vraagt of ik hier voor het eerst ben, en met me meeloopt naar de koffie en me aan iemand van mijn eigen leeftijd introduceert. Op tafel staan koekjes, en er branden kaarsen. In de hoek spelen wat peuters bij een poppenhuis…”
Deel je sfeerbeelden in de groep. Welke ideeën en idealen delen jullie?
Praktisch
Maak het eens praktisch. Gebruik onderstaande vragen als handreiking om jullie bovenstaande ideeën en idealen uit te werken.
Leuke verf uitkiezen? Investeren in een goed koffiezetapparaat? Nadenken over de toegankelijkheid van jullie gebouw voor mensen met een beperking? Als er geen gebouw is: nadenken over welke locaties passen bij de doelgroep? En welke uitstraling hebben jullie website en digitale communicatiekanalen?