Luisteren

Pionieren begint met luisteren naar jezelf, naar God, naar mensen om je heen en de omgeving. Maar hoe doe je dat?

Luisteren is een kernwaarde in pionieren. Het is niet alleen een manier om als team te bepalen welke vormen en activiteiten jullie kiezen voor jullie pioniersplek, maar luisteren is ook een basishouding. Waar geluisterd wordt – naar God, elkaar, naar mensen en context – ontstaat verbinding en ruimte, beginnen ideeën te groeien, en herkennen we de leidende hand van God die ogen opent voor mogelijkheden, mensen en middelen naar voren schuift, en nieuwe wegen laat zien.

Op www.lerenpionieren.nl staan 36 praktische tips om het luisteren vorm te geven. Maak er volop gebruik van! Voor wie behoefte heeft aan een gestructureerde werkwijze om het luisteren naar de context vorm te geven, bieden wij hier enkele opdrachten aan.


Opdracht 1 — Breng de doelgroep of wijk in kaart

Het werkt verhelderend om je wijk of doelgroep eerst eens breed in kaart te brengen door middel van beschikbare statistieken en informatie, voordat je de diepte ingaat in gesprek met mensen uit de doelgroep en met sleutelfiguren. Bij het onderzoeken van een geografisch afgebakende context zoals en wijk of dorp past een iets andere aanpak dan voor het onderzoeken van een doelgroep zoals ‘twintigers’ of ‘mensen uit het AZC.’

Zoek statistieken en informatie op over jullie doelgroep of wijk. Denk aan statistieken over:

  • Inwonersaantal, leeftijdssamenstelling en etnische afkomst
  • Onderwijs en werkgelegenheid en inkomen
  • Wonen en mobiliteit
  • Kerk en religie

Houd je ogen open voor nieuwsitems over jullie context. Wat staat er in kranten en wat komt er op tv over deze wijk? Wat is de beeldvorming, welke thema’s of problemen spelen?

Verdiep je in artikelen, websites, podcasts en boeken die meer inzicht geven in de eigenschappen van/ onderwerpen die spelen in de deze doelgroep.


Opdracht 2 — Enquêtes

Voer korte enquêtes uit om te onderzoeken hoe mensen leven en wat hen bezighoudt. Dit is een vragenlijst die we regelmatig gebruiken om de context van een wijk of dorp te onderzoeken. Voor een specifieke doelgroep kunnen de vragen worden aangepast.

  • Hoe is uw woonbeleving in […]?
  • Wat is mooi aan […]? Waar bent u trots op?]
  • Waar maakt u zich zorgen over, wat kan beter in […]?
  • Welke vragen houden u bezig in het leven?
  • Denkt u dat er een God is? Als u Hem een vraag mocht stellen welke zou dat zijn?
  • Welk advies zou u willen geven aan een nieuwe kerk in […]? Of: Als de kerk hier actiever zou zijn, waar liggen er volgens u dan aanknopingspunten of kansen?


Opdracht 3 — Interview sleutelfiguren

Ga in gesprek met sleutelfiguren om een beter beeld van de context te vormen. Denk aan wijkagenten, huisartsen, maatschappelijke werkers, directeuren van scholen, politici, ondernemers, etc.

Vraag hen naar hun ervaringen en observaties: wat speelt er? Welke aandachtsgebieden signaleren zij, welke (verborgen) problematiek is er? Welke suggesties hebben zij voor manieren waarop een pioniersplek positief kan bijdragen aan de context? Vat de inhoud van je gesprek samen m.b.v. het format in de bijlage (zie onderaan dit artikel).


Opdracht 4 — Afstemming met andere kerken en iniatieven

Als er in jullie context andere kerken of initiatieven actief zijn, neem dan contact op om van hen te horen hoe hun gemeente is samengesteld, welke aandachts- of werkgebieden zij hebben in hun bediening, en welke vormen van missionair en diaconaal werk zij doen of willen doen.

Download dit materiaal

Je kunt het bovenstaande materiaal ook downloaden om het makkelijk offline te gebruiken en/of te printen.

Tags