Wat is jouw motivatie om te gaan pionieren? Wat kunnen mensen volgens jou op een pioniersplek vinden wat ze elders niet vinden? Waarom is Jezus goed nieuws voor de mensen uit jullie doelgroep? We hebben het hier over fundamentele vragen die ten grondslag liggen aan het waarom van pionieren.
Om vol motivatie voor iets te gaan, moet je weten waarom je het doet. Denk aan de lessen wiskunde op de middelbare school. Als er een nieuw onderwerp aan de beurt kwam, was er altijd wel een leerling die de hand op stak, en met voelbare tegenzin vroeg waarom je dit moesten leren. Een goede docent kon dat uitleggen, en daarmee de leerling motiveren om toch de tanden erin te zetten. De tegenzin was begrijpelijk: als we niet weten waarom we iets doen, zullen we niet echt gemotiveerd zijn om eraan te beginnen, en nog minder het doorzettingsvermogen en de veerkracht hebben om het vol te houden. Of het nu gaat om het leren van een nieuwe taal, een cursus voor je werk, op dieet gaan of vrijwilligerswerk oppakken: alles gaat beter als je weet waarom je het doet. Het waarom zorgt voor de motivatie om te beginnen en vol te houden – ook in het pionieren.
Heb jij uit jouw leven een voorbeeld van doorzettingsvermogen omdat je heel scherp had waar je het voor deed?
Eerst waarom, dan hoe
Het opzetten van een pioniersplek vraagt veel persoonlijke inzet. Voor je begint is het daarom cruciaal om scherp te hebben wat je diepste motivatie is om deze uitdaging aan te gaan. Eenmaal bezig met pionieren zal je ook keer op keer moeten terugkeren naar je roeping en je diepste overtuigingen. Pionieren is nu eenmaal weerbarstig. Als de pioniersplek minder snel van de grond komt dan gehoopt, als de doelgroep voor uitdagingen zorgt of er gedoe is in het team, als fondsenwerving achterblijft of je eigen zin wegsijpelt; kun je dan nog bij het waarom? Als je bij je diepste motivatie kunt komen, vind je nieuwe brandstof om vooruit te kunnen.
Voor je als team gaat uitzoeken hoe jullie willen pionieren en wat jullie concreet gaan uitvoeren, is het nuttig om – persoonlijk en als team – te overdenken waarom je eigenlijk wilt gaan meebouwen aan een pioniersplek. Waarschijnlijk zal je antwoord door de tijd heen verder verdiepen, verbreden of nog wat veranderen, maar doordenking van het waarom brengt je bij wat je ten diepste gelooft over Gods werk met mensen en jouw plek daarin.
Vragen
De onderstaande vragen helpen om het waarom van pionieren persoonlijk te doordenken, en als groep te bespreken.
Persoonlijk
Neem de tijd om de volgende vragen voor jezelf te overdenken. Het kan goed zijn om deze vragen mee naar huis te nemen, en in de rust er over na te denken en wat gedachten op papier te zetten.
- Wat is je motivatie om bezig te willen gaan met pionieren? Wat hoop je dat er gaat ontstaan d.m.v. een pioniersplek?
- Wat vinden mensen volgens jou op jullie pioniersplek wat ze nergens elders kunnen vinden?
- Waar is Jezus goed nieuws voor jou persoonlijk?
- Waarom is Jezus goed nieuws voor jullie doelgroep?
In teamverband
Ga in gesprek over de vragen. Als iedereen zijn of haar perspectief inbrengt, zullen jullie merken dat er zowel overlap als verschillen zijn in hoe jullie denken over het waarom van pionieren.
- Top-3 — Schrijf op de flipover of groot vel de drie meest genoemde redenen om te willen pionieren.
- Praat door met elkaar: vinden jullie in deze top-3 genoeg draagvlak om samen pionieren te gaan verkennen?
Follow up!
Als je eenmaal aan het pionieren bent, is het essentieel om met regelmatig terug te gaan naar het waarom van jullie pionierswerk. Spreek met elkaar een concrete manier af waarop jullie elkaar aan ‘het waarom’ kunnen blijven herinneren.
Opdracht 1 — Breng de doelgroep of wijk in kaart
Het werkt verhelderend om je wijk of doelgroep eerst eens breed in kaart te brengen door middel van beschikbare statistieken en informatie, voordat je de diepte ingaat in gesprek met mensen uit de doelgroep en met sleutelfiguren. Bij het onderzoeken van een geografisch afgebakende context zoals en wijk of dorp past een iets andere aanpak dan voor het onderzoeken van een doelgroep zoals ‘twintigers’ of ‘mensen uit het AZC.’
Zoek statistieken en informatie op over jullie doelgroep of wijk. Denk aan statistieken over:
- Inwonersaantal, leeftijdssamenstelling en etnische afkomst
- Onderwijs en werkgelegenheid en inkomen
- Wonen en mobiliteit
- Kerk en religie
Houd je ogen open voor nieuwsitems over jullie context. Wat staat er in kranten en wat komt er op tv over deze wijk? Wat is de beeldvorming, welke thema’s of problemen spelen?
Verdiep je in artikelen, websites, podcasts en boeken die meer inzicht geven in de eigenschappen van/ onderwerpen die spelen in de deze doelgroep.